• копирайтинг
  • рерайтинг
  • контент для сайта
  • наполнение сайта
  • написание статей, статьи на заказ
  • рекламная кампания
  • обслуживание сайтов
  • биржа статей
  • пресс-релизы
  • копирайт, копирайтеры
  • Ahol a napfény a szívekben él - 3.rész

Péter Erika képe

A Kerið kráter tölcsérében meghúzódó tó egy 6500 évvel ezelőtti vulkánkitörés eredménye. A kék minden árnyalatában pompázó víz csodálatos látvány. Csaba alig tud felcsábítani minket a buszra, de indulnunk kell, hiszen ma még sok érdekes látnivaló vár ránk.

Óriási kövek övezik az utat, melyeket valaha útjelzőként használtak. Némelyik mellé aranyos kis házikókat építettek a trollok részére. Igen, a trolloknak, mert az izlandiak nagy része még mindig hisz a szellemlényekben: a tündérekben és a manókban.
    Amint közeledünk a gleccserektől fehérlő Hekla 1500 méter magas csúcsa felé, kicsit zöldebb a növényzet. A hekla szó kapucnit jelent. A hegy orma állandóan felhőben van – azért kapta ezt a nevet. Tíz évenként tör ki s a következő kitörés éppen esedékes. Olyan, mint egy időzített bomba.

Itt-ott lovak legelésznek a domboldalon. Izlandi, minden viszontagságot túlélő, értékes lovak. Egy ló ára elérheti a 40 millió forintot is. Kiszállunk s meglátogatjuk őket. Megállapítjuk, hogy nemcsak szépek, de szelídek, barátságosak is. Odajönnek a drótkerítéshez, kidugják kissé bús ábrázatú fejüket és türelmesen engedélyezik, sőt várják a simogatást.

A fura kőalakzatok, a zuzmós, mohás vidék, a fortyogó gejzírek és a haragos vulkánok mitikus világba röpítenek. A táj olyan, mintha egy másik bolygó lenne. Ezért aztán nem is csodálkozunk, amikor megtudjuk, hogy annak idején az amerikai asztronauták gyakorlatoztak itt holdra szállás előtt. Közülük Niel Amstrongnak volt a legnagyobb tekintélye.
    Következő megálló a Skálholti templom, mely a középkorban az izlandi egyház székhelye volt. A modern Izlandon a több ezer üvegmozaikból álló ablakairól vált különlegessé.
    Ezt követően egy igazi meglepetésben lett részünk. Csaba útközben felhívta az egyik környékben lakó barátját, hogy nem ugrana-e be a templomba egy kicsit orgonálni? Mire beértünk a 12 lélekszámú falu templomának kapuján, emberünk már természetesen ott ül az orgonánál – ölében egy aranyos kislánnyal. Sűrű elnézést kér, mert nem tudta kire hagyni a két éves gyereket. ( Ő van vele gyesen.) Így tehát egy különös kis koncert hallgatói lehettünk, amikor a Bach-fuga ünnepélyes hangjaiba tíz picike ujjacska improvizált olykor új dallamokat.

Utunkat folytatva előbb egy kisebb vízesésnél álltunk meg, amelynek különlegessége az a lépcső, amit azért építettek ide, hogy a lazacok megpihenhessenek, könnyebben átjuthassanak a vízesésen. Izland vizeiben egyébként nagyon sok az ízletes lazac.

Néhány perc múlva pillantjuk meg a Gullfoss, azaz Aranyvízesést. Hatalmasabb, mint ahogy gondoltuk. Szépsége állítólag vetekszik Európa másik legnagyobb vízesésével, a rajnaival. 950 négyzetméter kiterjedésű és 32 méter magas. Az úgynevezett Fehér folyó táplálja. Három lépcsőfokos mederszakasza két lépcsőnyit zuhan a völgybe. Körülötte állandóan vízpára lebeg. Napsütéses időben akár még szivárványokat is láthatnánk körülötte, ám a nap most nem süt, sőt egyre sűrűbb felhők gyülekeznek a fejünk felett.

Alig hagytuk el a Gullfoss vízesést máris megérkeztünk a sólyomvölgyi gejzírek völgyéhez.
    ­Izlandon körülbelül 3000 hévforrás, gőzölgő hasadék, iszapfürdő és gejzír található. Ezen a Haukadalur nevű területen 26 gejzírt nézhetnénk meg. Maga a gejzír (geysir) szó is izlandi eredetű: a gjósa, azaz kilövellés igéből származik.
    Akárcsak a pokol felé vezető úton járnánk. A levegőnek sűrű kénszaga van. A lávamezőnek csupán a kijelölt, kötéllel elhatárolt részein szabad haladni, mert ha letérünk a kijelölt útról, könnyen baleset érhet. Megég a lábunk, ha belecsúszunk, mert a fehér színű talaj alatt, amint a figyelmeztető táblácskák is jelzik: 90-100 fokos az iszap.
    Bármerre nézünk, füstölög a föld. Kísérteties!

Először az Öreg Gejzírnél teszünk udvariassági látogatást. Ez a hévforrás valamikor hetven méter magasra lövellte víz- és gőzsugarát, de mára már elcsendesedett, helyén mostanság csak bugyborékoló iszapot látunk.
    A legnagyobb gejzír a Vajköpülő. (Izlandi nevét nem értettem, talán Strokkurnak hívják.) Már messziről halljuk kilövellésének robaját és a sikoltozó turistákat, akik túl közel merészkedtek a fortyogó tóhoz és utolérte vagy beterítette őket a huszonkét méter magasra is felérő vízpermet.

Szerencsém volt, mert három egész jó fotót sikerült készítenem a feltörő gejzírről, igaz elég sokáig várakoztam mindhárom pillanatra. Mintha egy láthatatlan kéz pumpálná kénye s kedve szerint odalentről a vizet. Egy-egy kitörés csupán néhány másodpercig tart majd a gőz nagy sistergés közepette lelohad s a gejzírt körülvevő tavacska elcsendesedik.
    Lenyűgöző élmény. Laci alig tud elvonszolni mellőle.
    Csaba elmondja: az itt található rengeteg gejzír miatt még az is megtörténhet (vagy megtörtént?), hogy a szoba közepén váratlanul felbuggyan egy hőforrás.

Következő állomásunk a közeli Þingvellir Nemzeti Park, ahol a világ első parlamentjét tartották. A hosszú, keskeny út magasra törő sziklák, vízesések, gleccserek és kanyonok között vezet oda.

Igencsak elfáradtunk már, de idegenvezetőnk fáradhatatlan. Mindig, mindenről mesél, s ezt a „mesét” szó szerint kell érteni, ugyanis izlandi nyelvről magyarra fordított meséivel szórakoztat bennünket, majd az izlandi népdalokból hallunk válogatást. Csaba azt is elárulja, hogy miről szólnak a dalok. Nekem legjobban egy csodálatos ének tetszik, amit egy lány távol lévő szerelmének énekel. Egy másikban férfi mámoros hangulatáról dalol. Refrénjét végül együtt énekli a társaság.

Reykyavikba érve úgy döntünk, hogy ezen az estén a csapattal együtt megyünk vacsorázni, mi ugyanis (mint sokan mások sem) nem fizettük be a félpanziót, de ezt a vacsorát egy reykjaviki viking skanzenben szolgálják fel, így elcsábulunk.
    Sajnos teljesen művi az egész létesítmény: egy reykjaviki vállalkotó ügyes vendég csalogatója. A rendkívül borsos vacsora árában (ha rágondolok, borsózik a hátam ) egy bögrécske gombaleves, egy nagy, hideg báránycomb némi zöldségkörettel és egy gombóc fagyi foglaltatik. A fogások között egy viking ruhába öltözött nő és egy férfi szórakoztat minket.

Vacsora után még lesétálunk a tengerpartra, ami szerencsére a szállodától csak pár percnyire van, azután megnézzük a holnapi időjárás-előrejelzést. Sajnos erős szelet és esőt jósolnak.